Przejdź do głównej zawartości

Argumentacja emocjonalna.

W dzisiejszym poście zajmiemy się określaniem treści i struktury przekazu, argumentacją oraz USP.

Podczas określania treści przekazu należy zastanowić się co chcemy przekazać konsumentowi, jakich argumentów powinniśmy użyć. W przekazie zawrzeć należy informacje o korzyściach lub motywach postępowania. Za każdym razem treść przekazu reklamowego musi być dopasowana do grupy docelowej, powinna mieć ona charakter unikatowej propozycji sprzedażowej (USP - Unique Selling Proposition).

 W treści przekazu reklamowego stosuje się 3 rodzaje argumentacji:
A. argumentacja racjonalna odwołuje się do konkretnych korzyści płynących z zakupu, podkreśla jakość, oszczędność, bezpieczeństwo, użyteczność. W tej argumentacji eksponowane są cechy produktu, jego składniki i właściwości. Powinno się konsumenta szczegółowo poinformować o danym produkcie. Może się tutaj pojawić ewentualne prezentowanie oferty konkurencyjnej z jednoczesnym wskazaniem przewagi reklamowanego produktu.
B. argumentacja emocjonalna polega na dostarczeniu informacji o konsekwencjach użycia produktu. Taka reklama wywołuje emocje pozytywne lub negatywne.
-Emocje pozytywne służą w reklamie do tego by pokazać odbiorcy wizję lepszego świata, w którym może się znaleźć po zakupie produktu. Pozytywnym emocjom sprzyja schemat dziecięcości oraz zwierzęta.
-Emocje negatywne mają na celu pokazanie konsumentowi katastroficznego stanu, przed którym może się uchronić kupując produkt. Zazwyczaj działa to wg schematu:
zagrożenie -> przyczyna -> wskazanie sposobu na uniknięcie zagrożenia
C. argumentacja moralna rozpatruje w kategoriach dobra i zła. Bardzo często stosuje się ją w reklamach społecznych oraz w reklamach akcentujących polskość danego produktu.

W przekazie reklamowym wg USP (Unique Selling Proposition) powinniśmy:
-jasno określić korzyści,
-pokazać coś czego nie ma konkurencja,
-ukazać coś na tyle poruszającego, by skłoniło do działania (zakupu) wielu nabywców.

Zajmijmy się teraz strukturą przekazu reklamowego. Wyróżniamy w niej:
1. sposób wnioskowania: czyli kto powinien wyciągnąć wnioski: nadawca czy odbiorca reklamy? Należy pamiętać, że zbyt sugestywne i jednoznaczne wyciąganie wniosków zniechęca odbiorców do reklamy, a zwłaszcza wtedy, gdy odbiorcy nie mają jeszcze zaufania do danej marki.
2. sposób argumentacji: czyli - czy w przekazie powinniśmy pokazać tylko plusy produktu (argumentacja jednostronna), czy też minusy (argumentacja dwustronna)?
Przekazy dwustronne kierujemy z reguły do odbiorców wykształconych i negatywnie nastawionych do nadawcy, bo wtedy wytrąca się im z rąk argumenty. Komunikat o charakterze negatywnym nie powinien stanowić więcej niż 2/5 całości przekazu, powinien znajdować się w pierwszej jego części, ale nigdy na samym początku. Przekazy jednostronne kierujemy do klientów mających zaufanie do produktu i marki najczęściej przy produktach, które nie mają znacznego wpływu na jego życie.
3. kształt przekazu. Każdy przekaz powinien mieć odpowiedni kształt, czyli musi być wyrażany za pomocą kreślonych symboli. Symbol może mieć charakter wizualny lub pojedynczych słów lub dźwięku.
4. źródło przekazu - powinno być atrakcyjne. Są nim wszystkie postacie, które występują w reklamie.

Zadanie na dziś: Ułóż treść przekazu reklamowego, w którym odniesiesz się do argumentacji dwustronnej. Pamiętaj o warunkach argumentacji.

Komentarze

  1. Temat strategii marketingowych jest dość obszerny i aby dobrze to pojąć należy dużo czytać. Warto zacząć od http://www.exbiznes.pl/3-formy-promocji-ktore-warto-uwzglednic-w-swojej-strategii-marketingowej/ , tutaj jest świetnie wyjaśniona promocja, a mianowicie jej formy w różnych strategiach marketingowych

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwszy raz słyszę o takich pojęciach, ale dopiero co jestem na początkowym etapie jeśli chodzi o reklamę. Tym bardziej mnie interesuje reklama w Internecie i muszę przyznać, że jest ona na pewno rozwojowa. Spodobało mi się to co napisano w https://push-ad.com/blog/notyfikacje-web-push-maja-najwyzszy-poziom-ctr-w-mediach/ i faktycznie wysoki CTR jest pożądany.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Klasyfikacja mediów i środków reklamowych oraz ich nośników.

Omawiając te zagadnienia powinniśmy wyjść od definicji mediów, środków i nośników reklamy. Zatem: -medium reklamy to kanał komunikacyjny, za pomocą którego dociera informacja, -środek reklamy to konkretny środek tworzący dane medium, -nośnik reklamy to konkretna forma przekazywania informacji reklamowych. Źródło: opracowanie własne. Jak ocenić media wykorzystywane w kampaniach reklamowych? Należy określić: a) Czy dany nośnik gwarantuje dotarcie do grupy docelowej? b) Który z nośników wygeneruje najniższy koszt dotarcia do jak największej grupy docelowej? Zadanie na dziś: Określ, jakie media, środki i nośniki reklamy byłyby najodpowiedniejsze dla kampanii reklamowej marki Y oferującej czekolady wysokiej jakości w wyjątkowych cenach na terenie całego kraju. Odpowiedź uzasadnij.

Techniki przekazu reklamowego.

Wyróżniamy 7 podstawowych technik wykorzystywanych przy konstruowaniu przekazów reklamowych.  1. DEMONSTRACJA: przedstawia wszechstronność reklamowanego produktu, opisuje zalety, cechy oraz możliwości zastosowania danego towaru, statyczna (produkt w stanie spoczynku) lub dynamiczna (produkt w użyciu), czasem pojawia się w formie crash-testu przedstawiającego produkt w sytuacjach ekstremalnych, co ma udowodnić wysoką jakość reklamowanego produktu, dozwolone jest porównywanie z konkurencją i wykazanie przewagi. 2.  KAWAŁEK ŻYCIA: zazwyczaj działa wg schematu: problem -> rozwiązanie (produkt) -> zadowolenie, może przedstawiać zwykłych ludzi w sytuacjach codziennych,  odbiorca może się identyfikować z bohaterami, ukazuje łatwość rozwiązywania problemu dzięki reklamowanemu produktowi, w reklamie może pojawić się symbol, który wiąże się bezpośrednio  z reklamowaną marką i ma wzmocnić zapamiętywalność reklamy. 3.  REKOMENDACJA: pozytywna opinia z reguły wypowi

Charakterystyka reklamy prasowej oraz reklamy w czasopismach.

Omówimy na początku rys historyczny reklamy prasowej, a następnie jej wady i zalety. Kolejno zajmiemy się również przedstawieniem wad i zalet oraz form reklamy prasowej, form reklamy w czasopismach oraz omówieniem dostępnych modułów reklamowych. 1438 r.-wynalezienie czcionki przez J. Gutenberga, 1525 r.-pojawienie się pierwszej drukowanej ulotki, broszury reklamującej książkę (Niemcy), XVI w./XVII w.-w Anglii pojawiają się ręcznie malowane plakaty dotyczące pracy i pracowników, tj, SIQUIS, XV w.-w Polsce pojawia się reklama dworska w formie folderów po łacinie lub w j. niemieckim, 1704 r.-USA, gazeta opublikowała pierwsze ogłoszenie dotyczące poszukiwania przestępcy, koniec XIX w.-linotyp (automatyczne składanie i łamanie tekstu) wynaleziony w Niemczech przez Ottmara Mengenthallera, lata 90. XIX w.-Anglia, pojawiają się zdjęcia i barwne obrazy w kolorowych magazynach, Reklama prasowa-jak każda inna-ma swoje wady i zalety. Przedstawiłam je w tabeli znajdującej się poniżej.