Przejdź do głównej zawartości

Cele marketingowe przedsiębiorstwa a narzędzia promocji.

Dziś skupimy się przede wszystkim na pojęciach marketingu oraz marketingu-mix oraz na określeniu narzędzi i instrumentów marketingu.

Czym jest marketing? Marketing to tak naprawdę dostarczenie właściwego produktu po właściwej cenie we właściwym czasie i miejscu przy użyciu odpowiednich środków promocji.
Marketing-mix to wspomniane w poprzednim poście 4P, czyli produkt, cena, dystrybucja i promocja.

Podstawowe narzędzia marketingu to: produkt, cena, miejsce i czas (dystrybucja) oraz promocja. Zajmiemy się teraz ich charakterystyką.
PRODUKT:
-powinien spełniać oczekiwania klienta,
-jest tym co firma oferuje do sprzedaży,
-powinien być taki, aby klienci chcieli go kupić,
-obejmuje dobra materialne, usługi oraz idee oferowane na rynku, zaspokajające określone potrzeby.
CENA:
-musi być odpowiednia, czyli akceptowana przez konsumenta,
-musi przynosić zysk przedsiębiorcy,
-jest rozumiana jako suma pieniędzy jaką nabywca musi wydać w związku z zakupem określonego produktu.
MIEJSCE I CZAS (DYSTRYBUCJA):
-powinno być dogodne dla klienta,
-są to różne czynności związane z przemieszczaniem produktu z miejsca jego wytworzenia do miejsca jego nabycia i konsumpcji,
- to miejsce i czas,  które najlepiej odpowiadają nabywcy z punktu widzenia dokonywania zakupu.
PROMOCJA:
-zespół działań, za pomocą, których przedsiębiorstwo komunikuje się z rynkiem i przekazuje informacje o produktach i usługach jakie oferuje,
-są to środki, za pomocą których przedsiębiorstwo informuje o cechach produktu i danej firmy,
-właściwa promocja powinna zachęcać do zakupu, dostarczać informacji o produkcie/usłudze, oraz o sposobie zakupu.

Miejsce reklamy w systemie instrumentów promocyjnych:
*Cele promocji:
-aktywizacja sprzedaży-przekazywanie przez firmy pożądanych informacji i przekonywanie konsumenta do zakupu,
-komunikacja z rynkiem-proces przekazywania informacji jest efektywny, gdy komunikat nie tylko dociera do wybranej grupy docelowej, ale również jest przez nią zrozumiany zgodnie z intencjami nadawcy, co umożliwia odpowiednio skonstruowany proces komunikacji z rynkiem.

Model procesu komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem wygląda następująco:
Źródło: P. Kotler, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner&Ska, W-wa 1994
Omówmy wykres.
Nadawca to tutaj osoba lub grupa osób, która wysyła komunikat.
Odbiorcą jest osoba lub grupa osób, do której komunikat musi dotrzeć.
Kodowanie następuje w celu wpłynięcia na odbiorcę. Przedsiębiorstwa kodują informacje np. w sposób symboliczny, ale każdy sposób kodowania powinien być zrozumiały dla odbiorcy.
Kanał to środek, który wg przedsiębiorstwa najlepiej przekaże nadawany komunikat, np. telewizja.
Przekaz jest tym co nadawca chce przekazać odbiorcy.
Odkodowanie jest tym jak odbiorca przekazu go rozumie.
Zakłócenia to czynniki uniemożliwiające odbiorcy prawidłowy obiór komunikatu nadanego przez nadawcę. Zakłócenia mogą wystąpić na etapie kodowania, kanału, przekazu oraz odkodowania.
Reakcja to zachowanie odbiorcy będące efektem odbioru przekazu. Może być natychmiastowa, spontaniczna lub odroczona w czasie.

Elementy tworzące promotion-mix:
-reklama-wszelka płatna forma nieosobowego przedstawiania i popierania towarów/usług/idei przez określonego nadawcę,
-sprzedaż osobista-występuje wtedy, gdy przedstawiciel handlowy bezpośrednio oferuje towar w rozmowie konkretnemu klientowi,
-promocja sprzedaży-zespół środków mających na celu podwyższenie atrakcyjności produktu przez dodanie do niego różnorodnych zachęt, np. gadżetów, rabatów, punktów lojalnościowych,
-sponsoring-odpłatna forma reklamy firmy poprzez dofinansowywanie różnych jej działań,
-PR-relacje przedsiębiorstwa z otoczeniem, jego opinia i to jak jest postrzegane.

Promotion-mix nie jest tym samym co marketing-mix. W promotion-mix znajduje się również sprzedaż osobista oraz sponsoring, czego nie uwzględnia marketing-mix.

Zadanie na dziś: Określ, jaki wpływ na cenę będzie miało podwyższenie jakości produktu. Odpowiedź uzasadnij.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasyfikacja mediów i środków reklamowych oraz ich nośników.

Omawiając te zagadnienia powinniśmy wyjść od definicji mediów, środków i nośników reklamy. Zatem: -medium reklamy to kanał komunikacyjny, za pomocą którego dociera informacja, -środek reklamy to konkretny środek tworzący dane medium, -nośnik reklamy to konkretna forma przekazywania informacji reklamowych. Źródło: opracowanie własne. Jak ocenić media wykorzystywane w kampaniach reklamowych? Należy określić: a) Czy dany nośnik gwarantuje dotarcie do grupy docelowej? b) Który z nośników wygeneruje najniższy koszt dotarcia do jak największej grupy docelowej? Zadanie na dziś: Określ, jakie media, środki i nośniki reklamy byłyby najodpowiedniejsze dla kampanii reklamowej marki Y oferującej czekolady wysokiej jakości w wyjątkowych cenach na terenie całego kraju. Odpowiedź uzasadnij.

Techniki przekazu reklamowego.

Wyróżniamy 7 podstawowych technik wykorzystywanych przy konstruowaniu przekazów reklamowych.  1. DEMONSTRACJA: przedstawia wszechstronność reklamowanego produktu, opisuje zalety, cechy oraz możliwości zastosowania danego towaru, statyczna (produkt w stanie spoczynku) lub dynamiczna (produkt w użyciu), czasem pojawia się w formie crash-testu przedstawiającego produkt w sytuacjach ekstremalnych, co ma udowodnić wysoką jakość reklamowanego produktu, dozwolone jest porównywanie z konkurencją i wykazanie przewagi. 2.  KAWAŁEK ŻYCIA: zazwyczaj działa wg schematu: problem -> rozwiązanie (produkt) -> zadowolenie, może przedstawiać zwykłych ludzi w sytuacjach codziennych,  odbiorca może się identyfikować z bohaterami, ukazuje łatwość rozwiązywania problemu dzięki reklamowanemu produktowi, w reklamie może pojawić się symbol, który wiąże się bezpośrednio  z reklamowaną marką i ma wzmocnić zapamiętywalność reklamy. 3.  REKOMENDACJA: pozytywna opinia z reguły wypowi

Charakterystyka reklamy prasowej oraz reklamy w czasopismach.

Omówimy na początku rys historyczny reklamy prasowej, a następnie jej wady i zalety. Kolejno zajmiemy się również przedstawieniem wad i zalet oraz form reklamy prasowej, form reklamy w czasopismach oraz omówieniem dostępnych modułów reklamowych. 1438 r.-wynalezienie czcionki przez J. Gutenberga, 1525 r.-pojawienie się pierwszej drukowanej ulotki, broszury reklamującej książkę (Niemcy), XVI w./XVII w.-w Anglii pojawiają się ręcznie malowane plakaty dotyczące pracy i pracowników, tj, SIQUIS, XV w.-w Polsce pojawia się reklama dworska w formie folderów po łacinie lub w j. niemieckim, 1704 r.-USA, gazeta opublikowała pierwsze ogłoszenie dotyczące poszukiwania przestępcy, koniec XIX w.-linotyp (automatyczne składanie i łamanie tekstu) wynaleziony w Niemczech przez Ottmara Mengenthallera, lata 90. XIX w.-Anglia, pojawiają się zdjęcia i barwne obrazy w kolorowych magazynach, Reklama prasowa-jak każda inna-ma swoje wady i zalety. Przedstawiłam je w tabeli znajdującej się poniżej.