Przejdź do głównej zawartości

Koncepcja przekazu reklamowego.

Przekaz reklamowy to treść reklamy, a więc to co do odbiorcy dociera. Powinien wyróżniać się na tle innych przekazów, a złożona w nim obietnica powinna być poparta właściwymi argumentami, gdyż dopiero wtedy staje się ona dla konsumenta wiarygodna.

Bez względu na formę przekazu każda reklama powinna składać się z:
-nagłówka,
-treści zasadniczej,
-obrazu (z wyjątkiem reklamy radiowej),
-prezentacji marki/firmy,
-sloganu.

Omówimy teraz rodzaje nagłówków.
1. Wskazujący na nowość-powinien wyraźnie wskazywać na to, że oferta jest nowością, zazwyczaj poprzez słowa "nowy/nowa/nowe" lub "nowość".
2. Emocjonalny-odwołuje się do uczuć odbiorcy, na stymulować emocje.
3. Wskazujący na korzyść-powinien wyraźnie wskazywać na korzyści wynikające z zakupu produktu.
4. Rozkazujący-czasowniki w trybie rozkazującym w celu skłonienia odbiorcy do szybkiego działania.
5. Niekonwencjonalny-powinien wykazywać się oryginalnością, główną jego zaletą jest to, że skutecznie przyciąga uwagę i zapada odbiorcom w pamięć.
6. Pobudzający ciekawość-ma wzbudzić w konsumencie ciekawość do zagłębienia się w ofertę.
7. Przechwałki-chwali reklamowany produkt, ukazuje go jako najlepszy i niezwykły, często operuje słowami typu "wyjątkowy", "niezwykły", "jedyny taki.

Treść zasadnicza:
-pierwszy akapit powinien mieć maksymalnie 11 wyrazów,
-powinna być rozszerzeniem nagłówka, ma wyjaśniać jego sens,
-powinna wykorzystywać perswazję,
-może być w tryybie rozkazującym,
-często w 2. osobie liczby pojedynczej lub mnogiej,
-zastosowany język powinien być charakterystyczny dla danej grupy docelowej,
-zainteresowanie odbiorców można osiągnąć poprzez: wymienienie zalet, opowiadanie/narrację, dialogi/monologi, podpisywanie ilustracji.

Obraz w reklamach, które go wykorzystują jest najważniejszy. Podwyższa on atrakcyjność przekazu i najbardziej przyciąga uwagę. Powinien być dostosowany do treści, przekazu i ogólnej koncepcji reklamy.

Prezentacja marki lub firmy to po prostu logo lub logotyp. Ma za zadanie utrwalać markę w świadomości odbiorców i stanowi element systemu identyfikacji wizualnej (SIW).

Slogan powinien mieć od 3 do 7 słów. Może być jednaki z nagłówkiem. Jego zadaniem jest streszczenie lub podsumowanie przekazu reklamowego. Istnieją trzy kryteria podziału sloganów reklamowych.
1. Wg związku z marką produktu:
-samodzielny (z nazwą marki),
-niesamodzielny (bez nazwy marki),
2. Wg miejsca sloganu w przekazie:
-nagłówki,
-podsumowania,
3. Wg kryterium składniowego:
-zdania pojedyncze,
-zdania złożone,
-równoważniki zdań,
-połączenie zdań lub równoważników.

Zadanie na dziś: Zaproponuj przykłady pięciu dowolnych sloganów reklamowych, które mogłyby stać się nagłówkami. Wykorzystaj poznane rodzaje sloganów i nagłówków.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasyfikacja mediów i środków reklamowych oraz ich nośników.

Omawiając te zagadnienia powinniśmy wyjść od definicji mediów, środków i nośników reklamy. Zatem: -medium reklamy to kanał komunikacyjny, za pomocą którego dociera informacja, -środek reklamy to konkretny środek tworzący dane medium, -nośnik reklamy to konkretna forma przekazywania informacji reklamowych. Źródło: opracowanie własne. Jak ocenić media wykorzystywane w kampaniach reklamowych? Należy określić: a) Czy dany nośnik gwarantuje dotarcie do grupy docelowej? b) Który z nośników wygeneruje najniższy koszt dotarcia do jak największej grupy docelowej? Zadanie na dziś: Określ, jakie media, środki i nośniki reklamy byłyby najodpowiedniejsze dla kampanii reklamowej marki Y oferującej czekolady wysokiej jakości w wyjątkowych cenach na terenie całego kraju. Odpowiedź uzasadnij.

Techniki przekazu reklamowego.

Wyróżniamy 7 podstawowych technik wykorzystywanych przy konstruowaniu przekazów reklamowych.  1. DEMONSTRACJA: przedstawia wszechstronność reklamowanego produktu, opisuje zalety, cechy oraz możliwości zastosowania danego towaru, statyczna (produkt w stanie spoczynku) lub dynamiczna (produkt w użyciu), czasem pojawia się w formie crash-testu przedstawiającego produkt w sytuacjach ekstremalnych, co ma udowodnić wysoką jakość reklamowanego produktu, dozwolone jest porównywanie z konkurencją i wykazanie przewagi. 2.  KAWAŁEK ŻYCIA: zazwyczaj działa wg schematu: problem -> rozwiązanie (produkt) -> zadowolenie, może przedstawiać zwykłych ludzi w sytuacjach codziennych,  odbiorca może się identyfikować z bohaterami, ukazuje łatwość rozwiązywania problemu dzięki reklamowanemu produktowi, w reklamie może pojawić się symbol, który wiąże się bezpośrednio  z reklamowaną marką i ma wzmocnić zapamiętywalność reklamy. 3.  REKOMENDACJA: pozytywna opinia z reguły wypowi

Charakterystyka reklamy prasowej oraz reklamy w czasopismach.

Omówimy na początku rys historyczny reklamy prasowej, a następnie jej wady i zalety. Kolejno zajmiemy się również przedstawieniem wad i zalet oraz form reklamy prasowej, form reklamy w czasopismach oraz omówieniem dostępnych modułów reklamowych. 1438 r.-wynalezienie czcionki przez J. Gutenberga, 1525 r.-pojawienie się pierwszej drukowanej ulotki, broszury reklamującej książkę (Niemcy), XVI w./XVII w.-w Anglii pojawiają się ręcznie malowane plakaty dotyczące pracy i pracowników, tj, SIQUIS, XV w.-w Polsce pojawia się reklama dworska w formie folderów po łacinie lub w j. niemieckim, 1704 r.-USA, gazeta opublikowała pierwsze ogłoszenie dotyczące poszukiwania przestępcy, koniec XIX w.-linotyp (automatyczne składanie i łamanie tekstu) wynaleziony w Niemczech przez Ottmara Mengenthallera, lata 90. XIX w.-Anglia, pojawiają się zdjęcia i barwne obrazy w kolorowych magazynach, Reklama prasowa-jak każda inna-ma swoje wady i zalety. Przedstawiłam je w tabeli znajdującej się poniżej.