Dzisiaj zajmiemy się zdefiniowaniem pojęcia promocji, jej charakterystyką w kontekście komunikacji marketingowej oraz w kontekście aktywizacji sprzedaży. Wskażemy również cele i funkcje promocji oraz narzędzia jakimi się posługuje.
Nie możemy rozumieć promocji tylko i wyłącznie jako "obniżki cen jakiegoś towaru w sklepach". Promocja jest to zespół działań, dzięki którym możemy wspierać sprzedaż, komunikować się z potencjalnymi konsumentami, informować ich o naszej ofercie i przypominać istnieniu marki/produktu.
Promocja jest to szeroko pojęty zestaw działań oraz instrumentów, za pomocą których komunikujemy się z rynkiem i aktywizujemy sprzedaż danego produktu lub usługi.
Narzędzia jakimi się posługuje to przede wszystkim reklama, promocja sprzedaży, sprzedaż osobista oraz PR (public relations). Wszystkie wymienione powyżej narzędzia marketingowe mogą stanowić rodzaj narzędzia do komunikowania się z rynkiem oraz bodziec, który będzie motywował klienta do zakupu produktu, czyli tzw. marketing-mix lub 4P (opisane poniżej).
Promocja w kontekście komunikacji marketingowej to przekazywanie konsumentowi poszczególnych informacji na temat jakiegoś produktu lub usługi przy zastosowaniu formuły 4P:
PRODUCT-produkt,
PRICE-cena,
PLACE-dystrybucja,
PROMOTION-promocja.
Zastanówmy się teraz nad celem promocji. Do czego służy? Po co w ogóle nam to?
Głównym celem promocji jest przekonanie klienta do zakupu, czyli inaczej mówiąc-aktywizacja sprzedaży.
Promocja a aktywizacja sprzedaży: każdy zakup wiąże się z podjęciem decyzji o jego dokonaniu, typowy proces decyzyjny obejmuje następujące etapy:
1. rozpoznanie potrzeby-uświadomienie sobie braku produktu/braku możliwości do zaspokojenia określonej potrzeby,
2. poszukiwanie informacji-poszukiwanie produktów zaspokajających zdefiniowaną wcześniej potrzebę,
3. wybór kryteriów oceny-wybór atrybutów produktu,
4. ocena alternatyw-ocena zebranych informacji,
5. zakup,
6. zachowanie po zakupie-wystąpienie dysonansu pozakupowego lub jego brak, ocena stopnia zaspokojenia potrzeby zdefiniowanej w punkcie pierwszym procesu decyzyjnego.
Dysonans pozakupowy to sytuacja, w której konsument po zakupieniu produktu odczuwa, że mógł wybrać jednak coś innego, w lepszej cenie, że zakupiony produkt jednak nie spełnia do końca jego oczekiwań.
Gdy mówimy o celach promocji nie sposób nie wspomnieć o podziale na cele ekonomiczne i pozaekonomiczne.
Ekonomiczne cele promocji wiążą się ze wzrostem lub utrzymaniem sprzedaży oraz z oszczędnością innych, pośrednich kosztów. Natomiast pozaekonomiczne cele promocji wiążą się z jej wpływem na postawy konsumenckie oraz z budowaniem lojalności konsumenta wobec danej marki.
Jeśli chodzi o funkcje promocji wyróżniamy 3 podstawowe.
1. Funkcja informacyjna, ponieważ promocja ma informować konsumenta o produkcie, marce, ofercie itp. Dzięki promocji jesteśmy w stanie przekazać konsumentowi szereg informacji mogących skłonić go zakupu.
2. Funkcja wspierania sprzedaży, ponieważ dzięki sprawnemu operowaniu narzęst promocja możemy spowodować wzrost sprzedaży lub utrzymać jej poziom.
3. Funkcja przypominająca, ponieważ dzięki promocji możemy przypominać klientom o istnieniu marki lub konkretnych produktów.
Zadanie na dziś: Na podstawie przykładowej reklamy telewizyjnej lub prasowej wskaż te cechy produktu, które mogą być istotne dla potencjalnego konsumenta.
Nie możemy rozumieć promocji tylko i wyłącznie jako "obniżki cen jakiegoś towaru w sklepach". Promocja jest to zespół działań, dzięki którym możemy wspierać sprzedaż, komunikować się z potencjalnymi konsumentami, informować ich o naszej ofercie i przypominać istnieniu marki/produktu.
Promocja jest to szeroko pojęty zestaw działań oraz instrumentów, za pomocą których komunikujemy się z rynkiem i aktywizujemy sprzedaż danego produktu lub usługi.
Narzędzia jakimi się posługuje to przede wszystkim reklama, promocja sprzedaży, sprzedaż osobista oraz PR (public relations). Wszystkie wymienione powyżej narzędzia marketingowe mogą stanowić rodzaj narzędzia do komunikowania się z rynkiem oraz bodziec, który będzie motywował klienta do zakupu produktu, czyli tzw. marketing-mix lub 4P (opisane poniżej).
Promocja w kontekście komunikacji marketingowej to przekazywanie konsumentowi poszczególnych informacji na temat jakiegoś produktu lub usługi przy zastosowaniu formuły 4P:
PRODUCT-produkt,
PRICE-cena,
PLACE-dystrybucja,
PROMOTION-promocja.
Zastanówmy się teraz nad celem promocji. Do czego służy? Po co w ogóle nam to?
Głównym celem promocji jest przekonanie klienta do zakupu, czyli inaczej mówiąc-aktywizacja sprzedaży.
Promocja a aktywizacja sprzedaży: każdy zakup wiąże się z podjęciem decyzji o jego dokonaniu, typowy proces decyzyjny obejmuje następujące etapy:
1. rozpoznanie potrzeby-uświadomienie sobie braku produktu/braku możliwości do zaspokojenia określonej potrzeby,
2. poszukiwanie informacji-poszukiwanie produktów zaspokajających zdefiniowaną wcześniej potrzebę,
3. wybór kryteriów oceny-wybór atrybutów produktu,
4. ocena alternatyw-ocena zebranych informacji,
5. zakup,
6. zachowanie po zakupie-wystąpienie dysonansu pozakupowego lub jego brak, ocena stopnia zaspokojenia potrzeby zdefiniowanej w punkcie pierwszym procesu decyzyjnego.
Dysonans pozakupowy to sytuacja, w której konsument po zakupieniu produktu odczuwa, że mógł wybrać jednak coś innego, w lepszej cenie, że zakupiony produkt jednak nie spełnia do końca jego oczekiwań.
Gdy mówimy o celach promocji nie sposób nie wspomnieć o podziale na cele ekonomiczne i pozaekonomiczne.
Ekonomiczne cele promocji wiążą się ze wzrostem lub utrzymaniem sprzedaży oraz z oszczędnością innych, pośrednich kosztów. Natomiast pozaekonomiczne cele promocji wiążą się z jej wpływem na postawy konsumenckie oraz z budowaniem lojalności konsumenta wobec danej marki.
Jeśli chodzi o funkcje promocji wyróżniamy 3 podstawowe.
1. Funkcja informacyjna, ponieważ promocja ma informować konsumenta o produkcie, marce, ofercie itp. Dzięki promocji jesteśmy w stanie przekazać konsumentowi szereg informacji mogących skłonić go zakupu.
2. Funkcja wspierania sprzedaży, ponieważ dzięki sprawnemu operowaniu narzęst promocja możemy spowodować wzrost sprzedaży lub utrzymać jej poziom.
3. Funkcja przypominająca, ponieważ dzięki promocji możemy przypominać klientom o istnieniu marki lub konkretnych produktów.
Zadanie na dziś: Na podstawie przykładowej reklamy telewizyjnej lub prasowej wskaż te cechy produktu, które mogą być istotne dla potencjalnego konsumenta.
Komentarze
Prześlij komentarz