Przejdź do głównej zawartości

Promocja.

Dzisiaj zajmiemy się zdefiniowaniem pojęcia promocji, jej charakterystyką w kontekście komunikacji marketingowej oraz w kontekście aktywizacji sprzedaży. Wskażemy również cele i funkcje promocji oraz narzędzia jakimi się posługuje.

Nie możemy rozumieć promocji tylko i wyłącznie jako "obniżki cen jakiegoś towaru w sklepach". Promocja jest to zespół działań, dzięki którym możemy wspierać sprzedaż, komunikować się z potencjalnymi konsumentami, informować ich o naszej ofercie i przypominać  istnieniu marki/produktu.

Promocja jest to szeroko pojęty zestaw działań oraz instrumentów, za pomocą których komunikujemy się z rynkiem i aktywizujemy sprzedaż danego produktu lub usługi.

Narzędzia jakimi się posługuje to przede wszystkim reklama, promocja sprzedaży, sprzedaż osobista oraz PR (public relations). Wszystkie wymienione powyżej narzędzia marketingowe mogą stanowić rodzaj narzędzia do komunikowania się z rynkiem oraz bodziec, który będzie motywował klienta do zakupu produktu, czyli tzw. marketing-mix lub 4P (opisane poniżej).

Promocja w kontekście komunikacji marketingowej to przekazywanie konsumentowi poszczególnych informacji na temat jakiegoś produktu lub usługi przy zastosowaniu formuły 4P:
PRODUCT-produkt,
PRICE-cena,
PLACE-dystrybucja,
PROMOTION-promocja.

Zastanówmy się teraz nad celem promocji. Do czego służy? Po co w ogóle nam to?
Głównym celem promocji jest przekonanie klienta do zakupu, czyli inaczej mówiąc-aktywizacja sprzedaży.

Promocja a aktywizacja sprzedaży: każdy zakup wiąże się z podjęciem decyzji o jego dokonaniu, typowy proces decyzyjny obejmuje następujące etapy:
1. rozpoznanie potrzeby-uświadomienie sobie braku produktu/braku możliwości do zaspokojenia określonej potrzeby,
2. poszukiwanie informacji-poszukiwanie produktów zaspokajających zdefiniowaną wcześniej potrzebę,
3. wybór kryteriów oceny-wybór atrybutów produktu,
4. ocena alternatyw-ocena zebranych informacji,
5. zakup,
6. zachowanie po zakupie-wystąpienie dysonansu pozakupowego lub jego brak, ocena stopnia zaspokojenia potrzeby zdefiniowanej w punkcie pierwszym procesu decyzyjnego.

Dysonans pozakupowy to sytuacja, w której konsument po zakupieniu produktu odczuwa, że mógł wybrać jednak coś innego, w lepszej cenie, że zakupiony produkt jednak nie spełnia do końca jego oczekiwań.

Gdy mówimy o celach promocji nie sposób nie wspomnieć o podziale na cele ekonomiczne i pozaekonomiczne.
Ekonomiczne cele promocji wiążą się ze wzrostem lub utrzymaniem sprzedaży oraz z oszczędnością innych, pośrednich kosztów. Natomiast pozaekonomiczne cele promocji wiążą się z jej wpływem na postawy konsumenckie oraz z budowaniem lojalności konsumenta wobec danej marki.

Jeśli chodzi o funkcje promocji wyróżniamy 3 podstawowe.
1. Funkcja informacyjna, ponieważ promocja ma informować konsumenta o produkcie, marce, ofercie itp. Dzięki promocji jesteśmy w stanie przekazać konsumentowi szereg informacji mogących skłonić go zakupu.
2. Funkcja wspierania sprzedaży, ponieważ dzięki sprawnemu operowaniu narzęst promocja możemy spowodować wzrost sprzedaży lub utrzymać jej poziom.
3. Funkcja przypominająca, ponieważ dzięki promocji możemy przypominać klientom o istnieniu marki lub konkretnych produktów.

Zadanie na dziś: Na podstawie przykładowej reklamy telewizyjnej lub prasowej wskaż te cechy produktu, które mogą być istotne dla potencjalnego konsumenta.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasyfikacja mediów i środków reklamowych oraz ich nośników.

Omawiając te zagadnienia powinniśmy wyjść od definicji mediów, środków i nośników reklamy. Zatem: -medium reklamy to kanał komunikacyjny, za pomocą którego dociera informacja, -środek reklamy to konkretny środek tworzący dane medium, -nośnik reklamy to konkretna forma przekazywania informacji reklamowych. Źródło: opracowanie własne. Jak ocenić media wykorzystywane w kampaniach reklamowych? Należy określić: a) Czy dany nośnik gwarantuje dotarcie do grupy docelowej? b) Który z nośników wygeneruje najniższy koszt dotarcia do jak największej grupy docelowej? Zadanie na dziś: Określ, jakie media, środki i nośniki reklamy byłyby najodpowiedniejsze dla kampanii reklamowej marki Y oferującej czekolady wysokiej jakości w wyjątkowych cenach na terenie całego kraju. Odpowiedź uzasadnij.

Techniki przekazu reklamowego.

Wyróżniamy 7 podstawowych technik wykorzystywanych przy konstruowaniu przekazów reklamowych.  1. DEMONSTRACJA: przedstawia wszechstronność reklamowanego produktu, opisuje zalety, cechy oraz możliwości zastosowania danego towaru, statyczna (produkt w stanie spoczynku) lub dynamiczna (produkt w użyciu), czasem pojawia się w formie crash-testu przedstawiającego produkt w sytuacjach ekstremalnych, co ma udowodnić wysoką jakość reklamowanego produktu, dozwolone jest porównywanie z konkurencją i wykazanie przewagi. 2.  KAWAŁEK ŻYCIA: zazwyczaj działa wg schematu: problem -> rozwiązanie (produkt) -> zadowolenie, może przedstawiać zwykłych ludzi w sytuacjach codziennych,  odbiorca może się identyfikować z bohaterami, ukazuje łatwość rozwiązywania problemu dzięki reklamowanemu produktowi, w reklamie może pojawić się symbol, który wiąże się bezpośrednio  z reklamowaną marką i ma wzmocnić zapamiętywalność reklamy. 3.  REKOMENDACJA: pozytywna opinia z reguły wypowi

Charakterystyka reklamy prasowej oraz reklamy w czasopismach.

Omówimy na początku rys historyczny reklamy prasowej, a następnie jej wady i zalety. Kolejno zajmiemy się również przedstawieniem wad i zalet oraz form reklamy prasowej, form reklamy w czasopismach oraz omówieniem dostępnych modułów reklamowych. 1438 r.-wynalezienie czcionki przez J. Gutenberga, 1525 r.-pojawienie się pierwszej drukowanej ulotki, broszury reklamującej książkę (Niemcy), XVI w./XVII w.-w Anglii pojawiają się ręcznie malowane plakaty dotyczące pracy i pracowników, tj, SIQUIS, XV w.-w Polsce pojawia się reklama dworska w formie folderów po łacinie lub w j. niemieckim, 1704 r.-USA, gazeta opublikowała pierwsze ogłoszenie dotyczące poszukiwania przestępcy, koniec XIX w.-linotyp (automatyczne składanie i łamanie tekstu) wynaleziony w Niemczech przez Ottmara Mengenthallera, lata 90. XIX w.-Anglia, pojawiają się zdjęcia i barwne obrazy w kolorowych magazynach, Reklama prasowa-jak każda inna-ma swoje wady i zalety. Przedstawiłam je w tabeli znajdującej się poniżej.