Przejdź do głównej zawartości

Odbiorca przekazu reklamowego.

Odbiorca przekazu reklamowego jest najważniejszym elementem całego procesu planowania i realizacji kampanii reklamowej. To właśnie do niego kierujemy nasz przekaz i to właśnie ten przekaz ma wywrzeć wpływ na tego konkretnego odbiorcę.

Na początek wyjaśnijmy sobie krótko dwa pojęcia-target group i target audience.
Target group jest to grupa stanowiąca odbiorców produktu, natomiast target audience to odbiorcy przekazu reklamowego.

Charakterystyka odbiorców przekazu reklamowego zawarta jest w poniższej tabeli.

Charakterystyka odbiorców przekazu reklamowego. Źródło: opracowanie własne.


Skupimy się teraz na zależnościach między wielkością grupy docelowej produktu a wielkością audytorium reklamy. Przedstawią to trzy wykresy wraz z objaśnieniami.

Źródło: opracowanie własne.
W powyższej sytuacji grupa docelowa reklamy jest mniejsza od grupy docelowej produktu. Oznacza to, że z segmentu rynku produktu wybrano jego część, do której skierowano reklamę. Segment rynku jest zdefiniowany szeroko, więc skuteczne dotarcie do odbiorców będzie musiało wymagać utworzenia mniejszych segmentów już wewnątrz grupy docelowej produktu. Takie działanie może umożliwić lepsze dopracowanie formy komunikatu reklamowego do odbiorców (zawężenie grupy docelowej reklamy).

Źródło: opracowanie własne.
Kolejny wykres przedstawia grupę docelową reklamy jako większą niż grupa docelowa produktu. Oznacza to, że reklama dotarła do większej ilości osób, niż osoby, do których kierowany był produkt. Taki wybór umożliwia kreowanie świadomości i wizerunku marki nie tylko wśród bezpośrednich odbiorców, ale również w znacznie szerszym gronie konsumentów (poszerzenie grupy docelowej reklamy).

Źródło: opracowanie własne.
W powyższej sytuacji możemy zauważyć, że grupa docelowa reklamy niejako zazębia się z grupą docelową produktu. Taka sytuacja dotyczy głównie przedsiębiorstw, których oferta skierowana jest do rynku niszowego (wąskiego, wybranego segmentu odbiorców).

Następnie zajmiemy się klasyfikacją grup odbiorców reklamy wg konkretnych kryteriów.

Kryteria geograficzne:
-miejsce zamieszkania,
-wielkość miasta.

Kryteria demograficzno-ekonomiczne:
-płeć,
-wiek,
-zawód,
-dochód,,
-wykształcenie,
-wielkość rodziny,
-narodowość.

Kryteria psychograficzne:
-grupa odniesienia,
-osobowość,
-zainteresowania,
-preferowany styl życia.

Kryteria behawioralne:
-oczekiwania wobec produktu,
-preferencje,
-sposób wykorzystania produktu,
-faza gotowości do zakupu,
-lojalność wobec marki,
status użytkownika.

Zadanie na dziś: Dokonaj charakterystyki klienta należącego do grupy docelowej marki produkującej kawę ziarnistą wysokiej jakości. Weź pod uwagę kryteria geograficzne, psychograficzne, behawioralne oraz demograficzno-ekonomiczne.

Komentarze

  1. Zgadza się, reklama przede wszystkim musi trafiać do prawidłowych odbiorców, nawet najlepsza nic nie da jeśli nie będzie udostępniona do prawidłowej grupy docelowej. A jaka reklama najlepsza? czytałam o różnych formach na https://symstudio.pl/ ten blog jest moją inspiracją.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z jakiej formy reklamy korzystacie w przypadku Waszych produktów lub firmy? Obecnie ogromną rolę odgrywają media społecznościowe, dlatego warto zadbać, aby były one właściwie rozwijane. Jeżeli jestescie zainteresowani to polecam Wam stronę https://centrumpr.pl/artykul/jak-przeprowadzic-kampanie-na-youtubie,146761.html .

    OdpowiedzUsuń
  3. Dla mnie reklama w internecie i strona internetowa stworzona przez profesjonalistów - https://seomamut.pl/tworzenie-stron-internetowych-slupsk/ to podstawa. Nie wyobrażam sobie prowadzenia firmy bez działania w sieci. To wszystko ma duży wpływ na pozyskanie potencjalnych klientów.

    OdpowiedzUsuń
  4. Niech Twoja reklama towarzyszy użytkownikom na każdym kroku! Dzięki remarketing Warszawa możesz dotrzeć ponownie do osób, które już odwiedziły Twoją stronę lub dokonały zakupu. Skieruj swoją reklamę do precyzyjnie wybranej grupy odbiorców i zwiększ swoje szanse na sukces!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Klasyfikacja mediów i środków reklamowych oraz ich nośników.

Omawiając te zagadnienia powinniśmy wyjść od definicji mediów, środków i nośników reklamy. Zatem: -medium reklamy to kanał komunikacyjny, za pomocą którego dociera informacja, -środek reklamy to konkretny środek tworzący dane medium, -nośnik reklamy to konkretna forma przekazywania informacji reklamowych. Źródło: opracowanie własne. Jak ocenić media wykorzystywane w kampaniach reklamowych? Należy określić: a) Czy dany nośnik gwarantuje dotarcie do grupy docelowej? b) Który z nośników wygeneruje najniższy koszt dotarcia do jak największej grupy docelowej? Zadanie na dziś: Określ, jakie media, środki i nośniki reklamy byłyby najodpowiedniejsze dla kampanii reklamowej marki Y oferującej czekolady wysokiej jakości w wyjątkowych cenach na terenie całego kraju. Odpowiedź uzasadnij.

Techniki przekazu reklamowego.

Wyróżniamy 7 podstawowych technik wykorzystywanych przy konstruowaniu przekazów reklamowych.  1. DEMONSTRACJA: przedstawia wszechstronność reklamowanego produktu, opisuje zalety, cechy oraz możliwości zastosowania danego towaru, statyczna (produkt w stanie spoczynku) lub dynamiczna (produkt w użyciu), czasem pojawia się w formie crash-testu przedstawiającego produkt w sytuacjach ekstremalnych, co ma udowodnić wysoką jakość reklamowanego produktu, dozwolone jest porównywanie z konkurencją i wykazanie przewagi. 2.  KAWAŁEK ŻYCIA: zazwyczaj działa wg schematu: problem -> rozwiązanie (produkt) -> zadowolenie, może przedstawiać zwykłych ludzi w sytuacjach codziennych,  odbiorca może się identyfikować z bohaterami, ukazuje łatwość rozwiązywania problemu dzięki reklamowanemu produktowi, w reklamie może pojawić się symbol, który wiąże się bezpośrednio  z reklamowaną marką i ma wzmocnić zapamiętywalność reklamy. 3.  REKOMENDACJA: pozytywna opinia z reguły wypowi

Charakterystyka reklamy prasowej oraz reklamy w czasopismach.

Omówimy na początku rys historyczny reklamy prasowej, a następnie jej wady i zalety. Kolejno zajmiemy się również przedstawieniem wad i zalet oraz form reklamy prasowej, form reklamy w czasopismach oraz omówieniem dostępnych modułów reklamowych. 1438 r.-wynalezienie czcionki przez J. Gutenberga, 1525 r.-pojawienie się pierwszej drukowanej ulotki, broszury reklamującej książkę (Niemcy), XVI w./XVII w.-w Anglii pojawiają się ręcznie malowane plakaty dotyczące pracy i pracowników, tj, SIQUIS, XV w.-w Polsce pojawia się reklama dworska w formie folderów po łacinie lub w j. niemieckim, 1704 r.-USA, gazeta opublikowała pierwsze ogłoszenie dotyczące poszukiwania przestępcy, koniec XIX w.-linotyp (automatyczne składanie i łamanie tekstu) wynaleziony w Niemczech przez Ottmara Mengenthallera, lata 90. XIX w.-Anglia, pojawiają się zdjęcia i barwne obrazy w kolorowych magazynach, Reklama prasowa-jak każda inna-ma swoje wady i zalety. Przedstawiłam je w tabeli znajdującej się poniżej.